Semnificatia celor sapte propozitii rostite de Mantuitorul pe Cruce Imprimare
Scris de Administrator   
Sâmbătă, 03 Aprilie 2010
Vizualizări: 5288


Moartea Mantuitorului pe Cruce a reprezentat sacrificiul suprem pentru rascumpararea noastra din pacatul neascultarii si pentru a vesti lumii sfasiate de ura iubirea consfintita prin jertfa Sa. Din acest motiv, cele sapte propozitii rostite de Iisus pe Crucea Golgotei isi au rolul lor in iconomia mantuirii, conform spuselor regretatului parinte Iorgu Codreanu, care a slujit in ultima perioada a vietii la biserica "Sfanta Vineri" din Iasi.

 
Icoana in care apar cateva obiecte simbolistice ale Patimilor: sulita, buretele, cuiele, coroana de spini.Mai multe fotografiiIcoana in care apar cateva obiecte simbolistice ale Patimilor: sulita, buretele, cuiele, coroana de spini.

* "Parinte, iarta-le lor, ca nu stiu ce fac" (Luca 23, 24) sunt primele cuvinte, in ordine cronologica dupa Sfintele Evanghelii, rostite de Iisus, in timp ce era lovit cu brutalitate, dupa ce fusese judecat si osandit la rastignire. Ele sunt de fapt o rugaciune de iertare a rastignitorilor Sai, adresata Tatalui, care ii cuprinde pe toti vrajmasii Lui, din toate locurile si din toate timpurile;

* "Femeie, iata fiul tau". Apoi a zis lui Ioan: "Iata mama ta! Si din ceasul acela ucenicul a luat-o la sine" (Ioan 19,26-27), sunt cuvintele pe care Mantuitorul le-a adresat lui Ioan, Apostolul sau iubit, in timp ce se afla pironit pe Cruce. Ele inseamna ca Iisus era unicul fiu al Mariei si ca aceasta, dupa moartea Lui, nu mai avea pe nimeni care sa o ocroteasca. In plan duhovnicesc, aceste cuvinte o desemneaza pe Maria, "Eva cea noua", Maica tuturor credinciosilor.

"Pe Cruce Hristos a luat asupra Lui moartea insasi"

* "Adevarat graiesc tie, astazi vei fi cu Mine in rai"(Luca 23, 39-43). Aceste vorbe au fost rostite de Domnul cand unul dintre talharii rastigniti odata cu El Il hulea, in timp ce celalalt il certa zicand: Nu te temi tu de Dumnezeu, ce esti in aceeasi osanda cu El?". Cuvintele rostite de Iisus dezvaluie adevarul ca fiecare dintre noi primim cele cuvenite dupa faptele noastre;

* "Eli, Eli, lama sabahtani, care se talmaceste: Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai parasit" ( Matei 27, 46). Prin aceste cuvinte, Fiul lui Dumnezeu vine inaintea Tatalui Sau ca "Fiu al Omului". Suferinta firii umane a lui Hristos este resimtita in Ipostasul Sau. Isi are, deci, echivalentul in unitatea treimica a lui Dumnezeu. Strigatul care se aude pe Cruce vrea sa spuna ca Duhul nu-L mai uneste pe Fiul cu Tatal. "Datatorul de viata" il paraseste pe Fiu, asa cum si Tatal L-a parasit. Duhul Sfant devine suferinta de neocolit intru care Cei Trei se unesc. Tatal se lipseste de Fiul si Acesta trece, ca intr-o clipa de eternitate, prin nemarginirea dumnezeiasca a singuratatii. Duhul Sfant, dragostea reciproca a Tatalui si Fiului, se ofera ca jertfa, isi insuseste intr-un mod specific Crucea, pentru a deveni "puterea de nebiruit a Crucii". Cabasilas ticluia astfel aceste cuvinte: "Pe Cruce Hristos a luat asupra Lui moartea insasi. Puterea mortii sta in autonomia ei, dar Hristos isi daruieste moartea Tatalui si de aceea in Hristos cea care moare e moartea: "Cu moartea pre moarte calcand". De atunci, nici un om nu mai moare singur";

* "Mi-e sete", rosteste Mantuitorul pe Cruce. Cuvintele acestea au fost enuntate si de psalmistul David, fiind apoi consemnate de Sfintii Evanghelisti Matei si Ioan (Ps. 68, 25). Ele definesc pe de o parte implinirea proorocirilor Vechiului Testament despre patimile Cuvantului intrupat, iar pe de alta parte, ipostaza Mantuitorului de Fiu al Omului.

Prin moartea Sa, Fiul lui Dumnezeu si-a aratat iubirea de oameni

* "Savarsitu-s-a", zice Iisus, dupa ce a fost adapat cu otet (Ioan 19,30). Acum, Hristos a terminat toata lucrarea Lui. Fiul lui Dumnezeu si-a aratat, prin moartea Sa pe Crucea de pe Golgota, marea iubire fata de oameni, voind prin aceasta ascultare a dezrobi pe pamanteni de povara pacatelor si sa instituie dreptatea;

* "Parinte, in mainile Tale incredintez duhul Meu". Si aceasta zicand "Si-a dat duhul" (Luca 23, 46). Fiul Isi incredinteaza sufletul sau de om in mainile Tatalui, fiindca, prin Duhul Lui de Dumnezeu, El intotdeauna a fost una cu Tatal.

Obiecte simbolistice ale Patimilor lui Iisus Hristos

Fara indoiala, cea mai dureroasa saptamana din istoria umanitatii este Saptamana Patimilor Mantuitorului nostru Iisus Hristos. In amintirea acelor teribile zile, o serie intreaga de obiecte, care amintesc de suferintele Domnului, au devenit simboluri ale Patimilor. Printre acestea enumeram: punga cu 30 de arginti, simbolul tradarii lui Iuda Iscarioteanul; Lampasul aprodului Malchus din Gradina Ghetsimani si urechea lui Malchus, taiata de Sfantul Petru; cocosul, simbolul negarii de trei ori a lui Iisus de catre Petru; treptele din fortareata Antonina, pe care le-a urcat Iisus, spre a fi judecat de Pilat din Pont; cana de apa, ligheanul si stergarul folosite de Pilat dupa judecata; stalpul biciuirii lui Iisus, in curtea fortaretei Antonina; biciul roman, flagrum, pus in mana lui Iisus, ca sceptru dupa biciuire; capul unui soldat roman ce-L scuipa in timpul biciuirii; mana unui soldat ce-L palmuieste in curtea fortaretei; coroana de spini asezata in mod ironic pe cap; haina de purpura rosie asezata lui Iisus pe umeri, ca unui rege de carnaval la serbarile hibernale romane Saturnalii; Crucea purtata de Iisus pe Via Dolorosa; naframa Veronicai, pe care s-a intiparit chipul Domnului, cand aceasta i-a sters sudoarea de pe fata, pe Drumul Crucii; tablita de gips cu gravura ironica INRI, care inseamna, "Iisus Nazarineanul, Regele Iudeilor", fixata pe cruce, deasupra capului lui Iisus; ciocanul folosit la baterea piroanelor in maini si in picioare, precum si la fixarea tablitei cu inscriptia amintita; piroanele cu care a fost fixat pe cruce; zarul cu care soldatii romani au tras la sorti pe Golgota camasa lui Iisus; batul de isop (arbust orginar din Asia Mica) cu un burete inmuiat intr-o bautura narcotizanta; lancea cu care a fost Iisus intepat in coaste de catre soldatul Longinus; scara si cearceaful cu care a fost coborat de pe cruce Iisus; clestele utilizat la scoaterea piroanelor din maini si din picioare; cele cinci rani: doua in palme, doua la picioare si una la inima; giulgiul in care a fost pus in mormant Mantuitorul.

Giulgiul va fi expus in aceste zile la Torino

Giulgiul este pastrat in catedrala orasului Torino din Italia si este de departe cea mai celebra relicva din lume, deoarece pe aceasta bucata de panza crestinii cred ca este imprimata imaginea chipului Mantuitorului Iisus Hristos. Pe marginea autenticitatii acestei relicve se poarta si in prezent aprinse dezbateri, motiv pentru care, pana acum, Vaticanul a evitat sa se pronunte transant, descriind insa relicva drept "un simbol plin de forta al patimirii lui Hristos."

Anul acesta, pentru a sasea oara in 100 de ani, in perioada 10 aprilie-23 mai, celebrul Giulgiu din Torino va fi expus publicului in catedrala orasului.

Giulgiul din Torino.

 


 Sursa: http://www.ziarullumina.ro/articole;1211;1;36342;0;Semnificatia-celor-sapte-propozitii-rostite-de-Mantuitorul-pe-Cruce.html