ABSTINENTA SI VIRTUTILE EI - Se vorbeste despre sexualitate, un subiect mai pana ieri tratat cu pudoare dar astazi fara, se vorbeste tot mai putin despre abstinenta. - Structura Creierului si Impulsul Sexual - Studiu stiintific Imprimare
Scris de Administrator   
Vineri, 06 August 2010
Vizualizări: 18574
ALIANTA FAMILIILOR DIN ROMANIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel. 0745.783.125 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza
  
5 August 2010

ABSTINENTA SI VIRTUTILE EI


In vremurille noastre, cind tot mai des se vorbeste despre sexualitate, un subiect mai pana ieri tratat cu pudoare dar astazi fara, se vorbeste tot mai putin despre abstinenta. Se ignora faptul evident ca abstinenta prezinta virtuti cardinale, atat la nivel individual cat si colectiv, si ca societatea a beneficiat de promovarea ei de-a lungul mileniilor. Dar astazi? Sa se fi schimbat lucrurile asa de mult in doar ultimele decade incat abstinenta sa nu ne mai fie de folos? Sa fi devenit ea demodata? Spre deosebire de trecut, insa, in ultimele decade abstinenta a devenit si un subiect de studiu pentru oamenii de stiinta. Iar ultimele cercetari in domeniu raspund negativ acestor intrebari si confirma intelepciunea multimilenara a societatii umane – practica abstinentei are efecte importante si in intregime pozitive atit pentru individ cat si pentru colectivitate.

Un Subiect Controversat

 
 Abstinenta e un subiect foarte controversat, cu toate ca nu ar trebui sa fie. Face parte din asa numitul razboi cultural care se deruleaza cu inversunare mai ales in SUA si Canada. De o parte a baricadei se afla elita intelectuala si academica, in marea ei majoritate seculara si ateista, si miscarea avortista, care iau in deradere abstinenta si promoveaza in locul ei indulgenta sexuala. In acceptiunea lor copiii trebuie educati si initiati inca din copilarie in intretinerea de relatii de intimitate de la varsta cand ei singuri decid ca sunt “gata”, fara constrangeri sau limite din partea societatii sau a parintilor. Ei promoveaza asa numitele “drepturi sexuale” pe care cauta sa le insereze in instrumente si documente oficiale internationale.

Adolescentii sunt incurajati sa-si asertivizeze un drept la relatii de intimitate din momentul in care ei socotesc ca sunt gata, cu cine vor, cu cate persoane vor, cu persoane de sex opus sau de acelasi sex, ori simultan cu persoane de ambele sexe. Acest “drept” e inteles ca fiind unul absolut, astfel incat nimanui nu-i este permis sa se amestece in exercitarea lui, atata timp cat relatiile de intimitate sunt facute fara riscuri, cu precautiune si in siguranta. Aceste notiuni sunt promovate in Uniunea Europeana prin rezolutiile despre care scriem mereu, in tarile occidentale prin asa numita “educatie sexuala” predata elevilor in scoli, si prin agentiile ONU la nivel international. Pentru cei care promoveaza aceste notiuni, drepturile parentale nu includ autoritatea parintilor de a-si educa copiii intr-o moralitate sexuala pe care ei si-o doresc pentru copiii lor.

De cealalta parte a baricadei se afla organizatiile religioase, parintii, diverse organizatii obstesti si cercetatori si experti in domeniu care dau dovada de onestitate intelectuala. Consiliile directoare ale districtelor scolare publice din SUA si Canada s-au transformat in campuri de batalie pentru abstinenta si educatia sexuala a copiilor si tinerilor. Iar alegerile pentru consiliile districtelor scolare se concentreaza in mare masura si asupra convingerilor canditatilor privind educatia sexuala a copiilor si tinerilor. Deseori mass media americana emite stiri despre situatii cu totul bizare, cum a fost cea din Helena, Montana despre care am relatat acum 2 saptamani. Parintii sunt revoltati. Si nici tribunalele americane nu ajuta ci dimpotriva submineaza prin deciziile lor autoritatea parintilor de a-si educa copiii intr-o educatie sexuala sanatoasa. Un exemplu recent si socant a fost decizia de acum 2 ani al unui tribunal federal din Boston care a refuzat parintilor dreptul de a-si scoate copiii de la cursurile predate in scolile elementare care accentuau homosexualitatea si normalitatea ei. Judecatorul a afirmat ca predarea homosexualitatii in scolile publice face parte din educatia cetateneasca pe care copiii trebuie sa o primeasca in zilele noastre.

Subiectul abstinentei e dezbatut cu multa pasiune si in campaniile prezidentiale americane si fiecare presedinte promoveaza  o agenda sexuala diferita, in conformitate, se pare, cu vederile lui personale privind abstinenta. Presedintele Bush a instituit si promovat pe parcursul presedintiei lui un program de abstinenta (“abstinence only”) in scolile publice americane finantat din fondurile publice. Presedintele Omaba l-a suprimat insa in primavara anului acestuia, si l-a inlocuit cu un curs de “comprehensive sex education,” care include sexul precaut si fara riscuri.

Ce Spun Ultimele Cercetari Stiintifice?


AFR (Alianta Familiilor din Romania) crede in abstinenta si o promoveaza. Astazi ne focalizam asupra unui amanunt mai putin cunoscut privind abstinenta – oamenii de stiinta, cercetatorii si tehnologia moderna au ajuns la o concluzie comuna: abstinenta inainte de casatorie prezinta beneficii esentiale pentru bunastarea copiilor, adolescentilor, tinerilor si viitorilor soti. E benefica si societatii. In contrast, indulgenta sexuala, deseori manifestata prin multipli parteneri sexuali inainte de casatorie, influenteaza drastic si negativ relatiile dupa casatorie intre soti si viata lor intima. Astea sunt concluziile esentiale ale cartii lui Joe S. McIlhaney, M.D. si Freda McKissic Bush, M.D., Hooked – New Science on How Casual Sex Is Affecting our Children (Patimas – Stiinta actuala privind efectul relatiilor sexuale ocazionale asupra copiilor) publicata in 2008.

Autorii sunt cercetatori la Medical Institute for Sexual Health (Institutul Medical pentru Sanatatea Sexuala) din Austin, Texas, iar concluziile lor sunt rezultatul a 16 ani de cercetari in domeniu.

Pana recent, afirma autorii, cercetatorii in domeniul sanatatii sexuale s-au concentrat aproape exclusiv asupra a doua subiecte la moda: impactul activitatii sexuale de dinainte de casatorie asupra sarcinilor in afara casatoriei (la adolescenti), si bolile transmisibile. McIlhaney si McKissic insa discuta un alt risc, mai serios ca acestea si care nu poate fi contracarat cu medicamente, contraceptive sau alte masuri preventive decat de si prin atitudine si valori – abstinenta.

Care e acest al treilea risc al activitatilor sexuale in afara casatoriei monogame? Impactul asupra creierului uman. Studiile moderne in neurologie confirma tot mai des ca activitatile sexuale afecteaza creierul, spre bine sau spre rau. Abstinenta si limitarea activitatilor sexuale la viata conjugala monogama au un efect pozitiv asupra creierului, pe cand activitatile sexuale de dinainte de casatorie sau din afara casatoriei afecteaza creierul in mod negativ. De fap, activitatile sexuale schimba functionalitatea normala a creierului uman, abilitatea de a gandi precum si deciziile importante de viata. Cand activitatile sexuale sunt intreprinse in mod sanatos, ele dau satisfactie si valoare vietii, dar cand sunt intreprinse in mod nesanatos, impactul lor asupra vietii sunt la fel de daunatoare. In alte cuvinte, viata de intimitate poate deveni o patima nesanatoasa, la fel ca fumatul sau abuzul de alcool,  pentru cei care se implica in relatii sexuale multiple, de durata scurta sau cu parteneri multipli.

Fiintele umane, afirma autorii, nu sunt sclavi impulsurilor sexuale naturale si normale cum afirma unii. Dimpotriva, spun ei, fiinta umana e echipata cu capacitatea de a dirija, la nivel rational si de volitiune, viata de intimitate. Interesul in activitati sexuale nu incepe in partile intime ale fiintei umane ci in creierul uman. Placerea derivata din intimitate e concentrata in creier. Asta e unul dintre revelatiile importante obtinute prin aplicarea tehnologiilor de scanare ale creierului. Ele reveleaza ca pe parcursul activitatii de intimitate diferite parti ale creierului uman se relaxeaza si experimenteaza placere. Si tocmai de aici deriva unele pericole ale activitatilor sexuale in afara casatoriei monogame. Cand o persoana este fortata sau atrasa impotriva vointei ei sa intretina relatii de intimitate, creierul persoanei respective nu simte placere ci dezgust. La fel este rezultatul relatiilor de intimitate intretinute pentru a face cuiva o favoare, pentru un castig financiar, in mod abuziv, sau pentru a umili partenerul. Iar aceste simtaminte cauzeaza, la randul lor, alte consecinte nefaste in persoana umana: simtaminte de regret, depresie, predilectii spre sinucidere, si alte probleme emotionale. In consecinta, conchid autorii, spre deosebire de animale, fiintele umane au fost create si desemnate sa fie monogame tocmai pentru a atinge scopul ultim de implinire emotionala reciproca ca urmare a activitatilor de intimitate.

Ce indica studiile de specialitate privind adolescentii care nu practica abstinenta?

 
 Creierul e inca in formare pe durata pubertatii si devine matur doar la 25 de ani. Pana atunci activitatile sexuale il modeleaza si, spun cercetatorii, au urmatoarele consecinte:

* adolescentii care nu practica abstinenta tind sa sufere de depresie de 3 ori mai mult decat adolescentii care o practica

* adolescentele care nu practica abstinenta sunt de 3 ori mai inclinate decat cele care practica abstinenta sa incerce sa se sinucida

* adolescentii neabstinenti sunt de 7 ori mai inclinati decat adolescentii abstinenti sa incerce sa se sinucida

* adolecentii si adolescentele neabstinente au o sansa mult mai mare decat adolescentii abstinenti de a divorta dupa casatorie

* adolescentii neabstinenti au o sansa mai mare decat adolescentii abstinenti de a avea casatorii neamplinte, pline de conflicte, si o viata conjugala nesatisfacatoare

* adolescentii neabstinenti descopera, migrand de la un partener la altul, ca se simt tot mai mizerabil si neampliniti, si ca in loc de simtaminte de afectiune pentru persoana de sex opus simt dezgust

* abilitatea de a forma relatii sanatoase, mature si de lunga durata este mai scazuta la persoanele care nu practica abstinenta

* adolescentii neabstinenti ei insisi isi atribuie dificultatile emotionale relatiilor sexuale multiple si nestabile

* riscul de infectie cu boli transmisibile (boli cu transmitere sexuala, boli venerice) e deasemenea cu mult mai ridicat la tinerii neabstinenti. 70 de milioane de americani la ora actuala sufera de o boala sexuala transmisibila, iar anual 19 milioane de noi cazuri apar. Jumatate din noile cazuri se ivesc la tineri sub 25 de ani. In anii 60 erau cunoscute doar 2 boli venerice – gonorea si sifilisul, ambele fiind tratabile cu penicilina. Astazi insa sunt cunoscute cel putin 25 de boli sexuale transmisibile, dintre care multe nu se pot trata. In anii 60 doar 1 in 15 adolescenti erau infectati cu boli sexuale transmisibile. Astazi 1 din 4 adolescentii neabstinenti americani sunt infectati cu o boala sexuala transmisibila.

* incidenta sarcinii e ridicata la tinerele neabstinente. 50% dintre tinerele americane neabstinente raman gravide in timp de un an dupa ce isi incep viata de intimitate

* persoanele neabstinente beneficiaza de o probabilitate redusa de fericire conjugala si de sanse mai mari de a nu se putea ajusta vietii de familie

Este foarte probabil, afirma autorii, ca tinerii care se confrunta cu aceste consecinte nu au fost informati de efectele negative ale neabstinentei pe parcursul pubertatii. In sondaje de opinie efectuate in SUA 70% dintre adolescentele si 55% dintre adolescentii care nu au practicat abstinenta afirma regret ca nu au ramas abstinenti pana la casatorie. Deasemenea majoritatea dintre ei recomanda predarea cursurilor de abstinenta in liceu.

Un alt fapt interesant confirmat de oamenii de stiinta este ca viata de intimitate e mai mult decat un simplu act fizic. Defapt, spun autorii, cel mai important organ sexual al fiintei umane e creierul. “What we now know from science is what some have  been saying for years – that the largest and most important sex organ is the brain.” (Pagina 26)

Structura Creierului si Impulsul Sexual


Interesanta deasemenea este constatarea ca femeia si barbatul secreteaza substante diferite care insa in  momentele de intimitate genereaza simtaminte si senzatii compatibile de placere la nivel cerebral.

Oxitocinul de exemplu e o substanta chimica prezenta in creierul ambelor sexe, dar e mult mai activa la femei. La femei emiterea oxitocinului e declasata de mangaiere. Cu cat femeia e mangaiata mai mult cu atat emiterea oxitocinului e activata mai intens. Rezultatul acestui fenomen e atasamentul femeii de barbat, declansarea increderii femeii in barbat si dorinta de intimitate. Acelasi efect il are si relatia dintre mama si copilul pe care il alapteaza. Cu cat o mama isi tine copilul mai mult in brate, cu atat oxitocinul formeaza o legatura tot mai stransa intre ea si copilul ei. Iar in momentele de intimitate ceierul feminin e inundat cu oxitocin rezultand in simtaminte de placere si afectiune si dorinta de a continua relatii de intimitate cu barbatul caruia i-a acordat increderea. In consecinta, relatia si legatura dintre barbat si femeie tind sa devina permanente. Asta explica in mare masura, spun autorii, impulsul sau instinctul monogamiei cu care am fost toti inzestrati la nastere.

In consecinta, e deci usor de inteles de ce relatiile intime in afara cadrului monogam si conjugal sunt daunatoare. O data ce o femeie e atasata de un barbat printr-un act de intimitate iar apoi relatia se intrerupe ori e inlocuita cu alte relatii, relatia initiala e vatamata, increderea dispare, si apar vatamari emotionale. Aceleasi repercursiuni apar si la femeia a carei incredere e inselata – abilitatea creierului de a emite oxitocinul e neutralizata.

In contrast, vasopresinul e substanta neurochimica care afecteaza relatiile de intimitate in barbati. Dupa cum oxitocinul o face pe o femeie sa fie atasata barbatului ei, vasopresinul il face pe barbat sa fie atasat atat de femeie cat si de copiii lui. Structura chimica a oxitocinului si a vasopresinului e similara si actioneaza similar dar din directii opuse. Vasopresinul e substanta principal responsabila pentru instinctul de monogamie in barbati. Deseori e numit “molecula monogamiei”. Dupa cum in momentele intime oxitocinul inunda creierul feminin, vasopresinul inunda creierul masculin cu placere si dorinta de atasament permanet. In felul acesta, viata de intimitate “constituie o experienta intensa de conectivitate”, iar “casatoria, relatia de intimitate in care conectivitatea e cea mai durabila si puternica”. (Pagin 61)

La fel ca si in cazul femeilor, cand barbatii se aventureaza in relatii intime nesanatoase vasopresinul nu isi face efectul normal. Studiile asupra creierului masculin facute in contextul momentelor de intimitate arata ca atunci cand relatia dintre barbat si femeie nu e sanatoasa, creierul nu declansaza emiterea vasopresinului. Aceleasi studii arata ca barbatii care nu practica monogamia si intretin relatii de intimitate cu diferite partenere isi obisnuiesc creierul sa devina imun in momentele de intimitate, iar emiterea vasopresinului este blocata.

De Ce Sa Astepti?

 
De ce deci e recomandata abstinenta pana in momentul si doar in cadrul casatoriei monogame? In primul rand pentru ca creierul adolescent nu e matur. Deciziile facute de un creier imatur afecteaza procesul de maturizare al creierului si directionarea lui spre un destin pozitiv sau negativ. In viata de intimitate relatiile frecvente de atasament urmate de intreruperea lor cauzeaza simtaminte de depresie. Ele afecteaza negativ si capacitatea creierului de a trasa o directie morala si stabila vietii si il face nedisciplinat. Iar indisciplina rezulta in riscuri mai mari privind acapararea de boli transmisibile sau sarcine nedorite. Fiecare act de intimitate rezulta in atasament. Cu cat atasamentele sunt mai dese dar cu persoane diferite, cu atat mai dificil va fi realizarea unui atasament monogam permanent sau de lunga durata.

In al doilea rand, statistic vorbind,  relatiile de intimitate incepute inainte de varsta de 21 de ani au o sansa mai ridicata de a nu fi permanente. Studiile facute in SUA arata ca 44% dintre tinerii americani si 58.1% dintre tinerele americane care isi incep viata sexuala la 16 ani vor avea de la cinci parteneri sexuali in sus pana ajung in anii 20 ai vietii. Doar 10% dintre acesti adolescenti ramin monogami. Daca insa incep viata sexuala dupa 20 de ani, doar 15% dintre ei vor avea cinci parteneri sexuali sau mai multi pe parcursul vietii, si 52% dintre ei vor duce o viata monogama permanenta. Cu cat relatia monogama e mai lunga cu atat atasamentul reciproc creste in intensitate, dand stablitate relatiilor de familie si copiilor.

In al treilea rand impactul vietii de intimitate asupra creierului e de lunga durata, fie in sens negativ fie pozitiv. In sensul negativ rezulta in comportamente sexuale aberante, autodestructive si daunatoare societatii. Poate rezulta deasemenea in santaj si manipulare.

In al patrulea rand indivizii care practica abstinenta pana la casatorie isi asigura o viata conjugala de calitate si succes. Ambii parteneri cred in abstinenta si in monogamie, iar asta rezulta in relatii de incredere care la randul lor determina satisfactia in viata de  intimitate.

Aspecte Practice de Promovare a Abstinentei


McIlhaney si McKissic recomanda si masuri concrete pentru promovarea abstinentei la adolescenti. Cum, specific? 

* Prin implicarea parintilor. Fiecare parinte, spun autorii, trebuie sa fie un model de abstinenta pentru copiii lui. Sondajele de opinie din SUA indica ca tinerii au mai multa incredere in parintii lor privind normele vietii de intimitate decat in prietenii sau cunostintele lor. Spre deosebire de generatiile trecute, parintii de astazi beneficiaza de studii si date concrete privind virtutile abstinentei si pericolele lipsei de abstinenta. Autorii recomanda ca parintii sa aibe un dialog continuu si permanent cu copiii lor privind viata de intimitate. Iar explicatiile trebuie sa fie clare si ferme. Printre altele parintii sunt incurajati sa-si descurajeze fetele sa foloseasca contraceptivele deoarece ele incurajaza activitatea sexuala. Studiile arata ca acolo unde parintii sunt implicati, rezultatele in viata copiilor lor sunt vizibile. De exemplu, adolescentii ale caror parinti exprima dezaprobare fata de viata sexuala inainte de casatorie sunt si ei mai putin tentati sa-si inceapa viata sexuala inainte de casatorie. Iar dupa casatorie viata conjugala a acestor adolescenti e calitativ superioara adolescentilor neabstinenti. Deasemenea ei practica monogamia.

* Abstinenta se poate deasemenea promova prin ceea ce autorii numesc “renasterea spirituala” a tinerilor. Asta implica motivarea tinerilor sa afirme o promisiune de a ramane puri pana la casatorie iar dupa aceea sa duca o viata de fidelitate conjugala. In plus, cere si implicarea intregii comunitati pentru reducerea activitatii sexuale ale adolescentilor. Autorii dau diferite exemple din comunitati rurale din SUA unde in anii 80 rata abstinentei la adolescenti a crescut cu 50% prin implicarea bisericilor,si al liderilor civici si religiosi.

* Alte modalitati includ: 
     (1) formarea de relatii de prietenie intre tinerii care practica si afirma abstinenta;
     (2) practicarea abstinentei sexuale simultan cu practicarea abstinentei fata de alti factori nocivi, cum ar fi tutunul, alcoolul, drogurile, pornografia;
     (3) asertivizarea virtutilor abstinentei in relatia cu adolescentii terti care cu toate ca nu sunt copiii nostri totusi ne intra in casa;
     (4) limitarea contactului fizic intre adolescenti inainte de casatorie;
     (5) implicarea adolescentilor in activitati care declansaza emiterea de dopamina in creierul uman (o substanta chimica care si ea da satisfactie), cum ar fi indeletniciri academice, arta, muzica, activitati atletice, munca voluntara sau filantropica, dezvoltare spirituala, sau implicarea in viata de biserica si civica.

Evolutionistii Pierd


Gandul final al autorilor este ca studiile asupra creierului uman au dovedit gresite teoriile darwiniste privind sexualitatea umana. Teoria evolutionista moderna afirma ca fiinta umana a evoluat sa fie predispusa spre promiscuitate. Femeile sunt predispuse sa intretina relatii de intimitate cu multipli barbati pana afla barbatul cu cele mai bune gene. Iar barbatul face la fel pana cand o femeie il alege sa devina tatal copiilor ei. Rezultatele ultimelor cercetari stiintifice efectuate pe creierul uman insa dovedesc tocmai opusul: am fost desemnati si creati intentionat sa fim monogami pe parcursul intregii vieti. Aici e sursa fericirii pe viata. Iar cei care deviaza de la aceasta norma fundamentala a naturii sufera consecintele aratate mai sus.

Recomandam


Recomandam o scurta recenzie a acestei carti aparuta in St. Louis Dispatch in Decembrie 2008 - www.colleen-campbell.com/P-D_Columns/PD081211HookUp.htm 
 
 

ABSTINENTA IN NATIUNILE UNITE

Scriem des despre asaltul ONU asupra abstinentei prin programele ei de educatie sexuala si promovare a avortului. Redam mai jos un exemplu recent. Exista o Conventie Internationala pentru Eliminarea Tuturor Formelor de Discriminare Impotriva Femeilor (Convention for the Elimination of all Forms of Discrimination Against Women – abreviata CEDAW) De cateva ori pe an o comisie speciala ONU revizuieste modul in care diferite tari implementeaza obiectivele acestei Conventii la nivel national. Recent i-a venit randul Rusiei sa fie interogata asupra acestor chestiuni. Redam mai jos un rezumat al interogarii reprezentatilor Rusiei care denota ca ONU promoveaza imoralitatea sexuala in numele eliminarii discriminarii impotriva femeilor.

New York, 29 Iulie (C-FAM) Un comitet de acord al Natiunilor Unite (ONU) care si-a castigat notorietatea prin promovarea avortului si a pozitiilor ideologice care nu sunt sustinute de tratatele ONU, incheie sesiunea din aceasta saptamana dupa lansarea atacurilor asupra maternitatii si rolurilor traditionale privind sexualitatea, cerand extinderea viziunii asupra noilor drepturi sexuale si reproductive. Sesiunea a fost notabila datorita declaratiei eliberata de catre Federatia Rusa, care a raportat faptul ca scaderea ratelor avortului a ajutat la scaderea ratelor globale de mortalitate materna in aceasta tara.

Comitetul, care monitorizeaza punerea in aplicare a Conventiei privind Eliminarea Tuturor Formelor de Discriminare impotriva Femeilor (CEDAW), este compus din 23 de experti "independenti" si urmareste revizuirea a opt natiuni in timpul celei de-a 46-a sesiuni.

In fata comitetului CEDAW, delegatia Federatiei Ruse a subliniat un nou program de doi ani elaborat de Ministerul Sanatatii, care se concentreaza pe prevenirea avortului si protectia vietii. Delegatia a fost bucuroasa sa prezinte comisiei ca pentru prima data in ultimele decenii, rata natalitatii a fost peste rata avortului si ca "numarul de avorturi in scadere a micsorat de asemenea  rata mortalitatii  femeilor dupa nastere sau avort".

Cu toate acestea, comitetul si-a exprimat ingrijorarea ca guvernul promoveaza maternitatea si dreptul femeilor de a sta acasa cu copiii lor noi-nascuti, in loc de a facilita intoarcerea lor rapida la forta de munca. Expertul cubanez a avertizat aparitia stereotipurilor sexuale negative care ar putea rezulta in cazul in care femeile sunt considerate doar ca "mame bune, sotii bune, si ingrijitoare, in timp ce barbatii sunt considerati furnizori economici".

Expertul olandez a intrebat Rusia daca legislatia actuala acopera discriminarea impotriva femeilor lesbiene, bisexuale sau transsexuale. Expertul brazilian a deplans faptul ca accesul transsexualilor la serviciile medicale nu sunt disponibile in multe regiuni din Rusia si a invitat Rusia sa asigure ca „drepturile sexuale si reproductive ale femeilor sunt bazate pe evidente stiintifice si nu pe religie”.

In revizuirile altor tari, Fiji a fost luat la raspundere pentru ca nu instituie casatoria si dreptul la tehnologii de reproducere, cuplurilor de acelasi sex. Expertul din Thailanda a intrebat Fiji daca dezincriminarea prostitutiei pentru lucratorii sexuali adulti ar putea fi propuse. Albania a fost intrebata, "Ce face guvernul pentru combaterea homofobiei si violentei impotriva gay-lor, lesbienelor si transsexualilor?".

Conform  raportului emis de Friday Fax anul trecut, Comisia Internationala a Drepturilor Omului pentru Gay si Lesbiene (IGLHRC), comisie care s-a bucurat de sprijinul fara precedent din partea administratiei Obama pentru statutul special al ONU, s-a creat un manual pentru activisti de a promova ideologii precum orientarea "sexuala" si "identitatea sexuala" prin intermediul Comitetului CEDAW.

Tratatul CEDAW nu mentioneaza avortul, si nici cuvintele "sex", "orientare","sexual" sau "reproducere" nu apar niciunde in text. Observatiile si recomandarile facute de catre organismele de tratat nu sunt obligatorii, deoarece doar statele membre au autoritatea, colectiva,  de a interpreta un tratat. Sustinatorii avortului au adus litigii in intreaga lume invocand interpretari ale tratatului drepturilor omului al ONU, cum ar fi Comitetul CEDAW, in contestarea legislatiei nationale privind interzicerea avortului.

Comitetul CEDAW isi incheie sesiunea de trei saptamani Vineri.
 
 
Articolul original, in engleza, il aflati aici:
http://www.c-fam.org/publications/id.1673/pub_detail.asp Traducerea a fost facuta de David Tut (AFR Timisoara) 

CAMPANIE NATIONALA PENTRU CASTITATE

Organizatia proviata (pentru viata) “Darul Vietii” din Timisoara tocmai ne informeaza ca a initiat o actiune nationala de promovare a abstinentei in liceele din Romania. Salutam aceasta initiativa si pozitiile consecvente profamilie, provalori si proviata pe care Darul Vietii le promoveaza in Romania. Redam textul anuntului:

Pregatim o actiune nationala de informare a elevilor din licee referitor la avantajele castitatii. Pentru aceasta avem nevoie de colaborarea dascalilor crestini, a profesorilor de religie, a dirigintilor pe care ii rugam  sa ne contacteze pentru utilizarea unui materialului pedagogic care in alte tari a redus rata de sarcina adolescentina si a scazut frecventa practicii sexuale intre adolescenti. De asemenea colaboratorii Asociatiei sunt rugati sa ne ajute in identificarea profesorilor crestini din localitatile/judetele lor. Prin metoda inductiv-obiectiva tanarul este invitat sa rationeze pas cu pas pentru crearea discernamantului intre invatatura crestina si ceea ce il invata lumea despre viata sexuala. Se creeaza abilitati precum planificarea organizata a vietii, evaluarea consecintelor propriilor decizii, virtutea tariei de caracter, protejarea mintii, se formeaza controlul de sine, o personalitate integra capabila sa-si atinga potentialul pentru care a fost desemnata in planul lui Dumnezeu. Coordonator: Asociatia Darul Vietii; Contact: Gherda Chisarau, Tel. 0721-335704

Campanie pentru castitate: 
http://www.darulvietii.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=337:campanie-pentru-castitate&catid=34:anunturi&Itemid=44


Actualizare Alianta Familiilor din Romania - 18 August 2010


DIN NOU DESPRE ABSTINENTA (PARTEA II)


Acum doua saptamini am scris despre abstinenta. Materialul nostru s-a bucurat de o audienta mare si a fost postat pe multe pagini electronice. A fost preluat si de unele ziare. Multumim tuturor pentru interesul aratat fata de materialul nostru. In consecinta ne-am gindit ca ar fi potrivit sa ne aratam si noi aprecierea fata de d-tra facind ceva ce pina acuma nu am mai facut – alocam majoritatia editiei AFR de astazi opiniilor pe care unii dintre d-tra le-ati exprimat privind abstinenta. Aceste opinii le-am preluat de pe situl Marturie Crestin-Ortodoxa. Din lipsa de spatiu redam doar o parte din comentarii, iar pe toate le puteti accesa in intregime la: http://blog.patermihail.ro/arhive/1280 

COMENTARII 


Comentariul 1
 
 
Va trimit unele lucruri care mi s-au parut interesante gasite la sfinti despre acest subiect. Discutii pot fi foarte multe. Ispite sunt, de asemenea, felurite. Oricit ne-am feri de acest pacat, diavolul ne poate trage si cu sila sa-l facem, impotriva vointei noastre, daca nu ne pazim gindurile si pornirile si mai ales daca nu ne ferim de prilejurile de a pacatui. Asadar, fecioria este un dar al lui Dumnezeu. Sa ne intareasca Dumnezeu in lupta cu aceasta cumplita si intreita ispita, despre care Parintii spun ca deschide poarta de intrare tuturor pacatelor.  

Consecintele desfranarii 

 
Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca femeia nu este rea, ci patima cu care poate fi privita si inteleasa. Nici trupul ei nu e rau, ca un suport al sufletului, care trebuie sa devina templu al Duhului Sfant, ci privirea patimasa, atingerea pacatoasa, chiar si cu gandul, dorinta de a-l poseda. Ceea ce este rau intr-o patima nu este lucrul sau materia, ci pofta cazuta, masura pacatului pe care o atasam acestora, deci nu lucrul, ci reaua lui utilizare, lipsa de descernamant in legatura cu el. 
 
Trebuie aratat si faptul ca, in legatura cu aceasta patima, gravitatea si culpabilitatea ei poate deveni mult mai mare, iar efectele ei mai adanci si mai periculoase, in cadrul familiei, decat inainte de intemeierea ei. Mai mult si mai greu pacatuieste patimasul in cadrul familiei decat inaintea intemeierii acesteia. Mai mare este orbirea celui ce nu a reusit sa descopere adevarata semnificatie a casatoriei crestine si iubirea sotiei, decat a celui care nu a descoperit acestea, intr-o relatie trecatoare. Ca si pacatul impotriva Duhului Sfant, aceasta atitudine insemna indiferenta, sfidare, negare a tainei cununiei, a persoanei celuilalt, o invartosare in pacat si lipsa iubirii.
Este mai mare caderea celui ce cauta, in cadrul familiei, sa insitutionalizeze placerea personala, decat a celui ce o cauta ocazional si in fuga. De aceea, sub paravanul unei vieti familiare oneste se pot ascunde pacate si crime dintre cele mai inspaimantatoare. 
 
Omul stapanit de aceasta patima “pierde simtul pudorii, care este unul dintre elementele fundamentale ale moralitatii. Devine un cinic, isi istoveste fortele fizice si intelectuale, isi ruineaza avutul, poate fi atins de boli grele, contagioase si mortale, isi roade floarea tineretii pentru ca desfranarea aduce intotdeauna o batranete prematura. Desfranarea e un pacat care produce obisnuinte tiranice, ce paralizeaza orice avant spre desavarsire. Desfranatul devine egoist si obsedat. Echilibrul puterilor sufletesti este rupt. Trupul este acela care comanda tiranic, iar vointa devine sclava acestei patimi rusinoase”. 
 
Patimasul nu reuseste sa patrunda in miezul fiintei iubite, ci se ciocneste si se impotmoleste in invelisul care acopera taina sufletului ei – atat de sarac in forme si manifestari, in comparatie cu inima. El nu mai intelege taina pe care celalalt o reprezinta, o taina pe care el este dator – pentru a nu-i distruge farmecul – sa o sporeasca, inaltandu-se astfel si pe sine, ci reduce acest mister la trup si nici macar pe acela nu-l intelege just, ca un mediu, un suport al vietii spirituale, chemat sa devina ” templu al Duhului Sfant”, ci il considera o sursa de neintrecute placeri”.  

Manifestarile Desfranarii 

 
Patima desfranarii se desfasoara dupa un scenariu si potrivit unui mecanism ce are mult mai multe in comun cu instinctul si cu pofta, decat cu ratiunea si cu discernamantul. Declansarea si derularea patimii desfranarii este insotita de unele manifestari:
(a) o stare crescanda de neliniste si de agitatie, un zbucium si o tulburare sufleteasca in continua progresie;
(b) o tulburare a sufletului si un tremur continuu al trupului, in asteptarea tot mai nerabdatoare a momentului implinirii ei;
(c) o reducere progresiva a factorului rational, in favoarea celui rational, patimas, o stingere a discernamantului, o intunecare a ratiunii, a puterii de judecata si de eliberare, sfarsind prin pierderea controlului asupra lucrarilor sufletului si a simturilor;
(d) o teama si o adversitate, o gelozie bolnava fata de tot ceea e i-ar putea periclita implinirea patimii, fie ca este vorba de persoane, fie de obiecte;
(e) o tiranie a patimii asupra patimasului, care conduce nevitabil spre declansarea ei. 
 
Toata aceasta tensiune e o teama de necunoscut. Teama ca nu cumva cele gandite si dorite sa nu se implineasca dupa scenariul laborat. Teama ca persoana vizata nu se va ridica la nivelul steptarilor, ca nu se va lasa antrenata in acest mecanism al patimii. Teama de a nu fi inselat in dorinte si asteptari. Teama de a nu pierde mai mult decat rapesti, de a nu afla altceva si mai putin decat doreai, in final, teama de a nu pierde “lucrul” iubit sau de a nu fi abandonat de acesta.  Dupa indeplinirea dorintei si disparitia placerii, desfranatul se simte un izolat, un singur si un strain chiar si langa victima lui, langa care credea ca va simti si trai viata din plin, cu toata fiinta sa. Are un sentiment de zadarnicie si un regret, ca unul ce n-a intalnit ceea ce a dorit, un sentiment de frustrare si angoasa. 

Desfranarea e un Pacat 

 
Desfranarea este pacat foarte mare pentru ca rapeste omului curatia trupeasca si sufleteasca, distruge sanatatea, intuneca mintea, impietreste inima si indeparteaza pe om de Dumnezeu. Sfantul Duh prin gura Sfantului Apostol Pavel ne invata sa fugim de desfranare: “nu stiti ca trupurile voastre sunt madulare ale lui Hristos? Luand deci madularele lui Hristos le voi face madularele unei desfranate? Nicidecum! Sau nu stiti ca cel ce se alipeste de desfranata este un trup cu ea? “Caci vor fi – zice Scriptura – cei doi un singur trup. Iar cel ce se alipeste de Domnul este un duh cu El Fugiti de desfranare! Orice pacat pe care-l va savarsi omul este in afara de trup. Cine se deda insa desfranarii pacatuieste in insusi trupul sau. Sau nu stiti ca trupul vostru este templu al Duhului Sfant, Care este in voi, pe Care-L aveti de la Dumnezeu, si ca voi iu sunteti ai vostri? Caci ati fost cumparati cu pret! Slaviti, dar, pe Dumnezeu in trupul vostru si in duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu” ( 1 Corinteni 6, 15-20). 
 
Despre acest pacat al desfranarii, Sfantul Apostol Pavel ne spune ca cei ce se fac vinovati de astfel de pacate, nu vor mosteni imparatia lui Dumnezeu (1 Corinteni 6, 9-10), ci vor fi pedepsiti in “in focul cel vesnic” (Isaia 33, 14; Matei 25, 41).  

Cum sa te pazesti de ispitele tineretii 

 
Sfantul Teofan Zavoratul spune ca tanarul trebuie sa se pazeasca a nu cadea in aceasta cumplita stramtoare. Nu calca pe acest drum! Alunga semnele care il vestesc – tristetea aceea fara sens si simtamantul de singuratate. Impotriveste-te fatis. Daca te-ai intristat, nu te lasa in voia visurilor, ci indreapta-ti atentia asupra vreunui lucru de seama si va trece. Daca ti s-a facut mila de tine, sau te gandesti cat de bun esti, grabeste a te dezmetici si alunga toanele acestea cu o anume severitate si hotarare fata de tine insuti, limpezindu-ti mai cu seama gandul sanatos al usuratatii celor ce-ti trec prin minte. O smerire sau o micsorare de sine, voita ori intamplatoare, in acest caz ar fi ca apa turnata peste foc. Trebuie avut grija ca acest simtamant sa fie inabusit si alungat mai ales pentru ca el porneste o miscare. Daca te vei opri aici, nu se va mai petrece nimic; nu vei mai avea nici dorinta de a placea in mod deosebit altora, nici de a te imbraca cu haine frumoase, nici de a iesi tot timpul la plimbare. Daca acestea navalesc, lupta-te cu ele. Cea mai buna aparare sta in cea mai severa randuiala in toate: in lucrarile trupului si inca mai mult in lucrarea mintii. Sporeste-ti studiile, stai acasa, nu te deda la distractii. Daca trebuie sa iesi, pazeste-ti simturile, fereste-te de persoanele de sex opus si – mai ales roaga-te. 
 
Pe langa aceste primejdii care vin din insusirile tineretii, mai sunt doua. Mai intai, un fel de a cugeta care ridica in slavi cunoasterea rationala sau ratiunea personala. Un tanar socoate drept titlu de cinste sa arunce o umbra de indoiala asupra a tot ceea ce exista, lasand la o parte cele ce nu se potrivesc masurii cu care judeca el lucrurile. Aceasta este de ajuns pentru a-si smulge din inima trairea care se naste din credinta, prin Biserica, si ramane singur. Cautand inlocuitori pentru ceea ce a lepadat, se arunca in teorii faurite fara nici o legatura cu Adevarul dumnezeiesc; se incalceste in acestea si izgoneste din mintea sa toate adevarurile de credinta. Prapadul e inca si mai mare daca aceste teorii ii sunt puse la indemana in scoli si daca un astfel de duh stapaneste acolo. Oamenii de astazi cred ca intra in stapanirea adevarului, dar nu fac decat sa stranga idei cetoase, desarte si ciudate, in cea mai mare parte a lor impotrivindu-se ehiar simtului realitatii; numai ca aceste idei ii atrag pe cei nepriceputi si devin un idol pentru tanarul iscoditor. 
 
In al doilea rand este felul lumesc de a cugeta. Chiar daca acesta ar putea  sa para folositor, atunci cand domina intr-un tanar se dovedeste o adevarata pacoste. Se arata printr-o viata dusa incoace si incolo de senzatiile primite prin simturi, printr-un fel de a fi in care persoana zaboveste foarte putin in launtrul ei, fiind mai mereu in afara, fie in visuri sau realitate. Cugetand astfel, omul uraste viata launtrica si pe cei care vorbesc despre ea si o traiesc. Pentru el, adevaratii crestini sunt niste mistici cu mintile zdruncinate sau niste prefacuti si asa mai departe. Nu poate ajunge la intelegerea adevarului, fiind impiedicat de duhul lumii atat de prezent in cercurile de viata lumeasca in care tanarul este ingaduit fara nici o retinere, ba chiar e sfatuit sa intre. Prin legatura cu ele, toate ideile si obiceiurile stricate ale lumii sunt presarate in sufletul deschis al tanarului, care nu a fost prevenit din timp si nici pregatit sa li se impotriveasca. El acum isi formeaza o privire asupra vietii, iar acest duh lumesc se intipareste in el ca in ceara, iar el fara sa vrea ii devine fiu. Dar a fi un astfel de fiu e tot ce poate fi mai potrivnic infierii noastre de catre Dumnezeu in Hristos Iisus. 

Castitatea conjugala 

 
Exista si o castitate in viata conjugala, diferita de cea care-i este proprie celibatului. 
 
In timp ce acesta din urma implica o infranare totala, in cadrul casatoriei crestine, in virtutea caracterului ei strict monogam, infranarea ca atare se re-fera la manifestarile sexuale extraconjugale, simpla dorinta constituind deja adulter: “Ati auzit ca s-a zis celor de demult: “Sa nu savarsesti adulter”. Eu insa va spun voua ca oricine se uita la femeie, poftind-o, a si savarsit adulter cu ea in inima lui” (Mt. 5, 27- 28). Tamaduirea sau ferirea de desfranare, la acest nivel, presupune punerea in lucrare a unora dintre mijloacele descrise mai inainte, indeosebi “paza ochilor” si, mai inainte de toate, “paza inimii”, “caci dinauntru, din inima omului, ies cugetele rele: desfranarile…, adulter-ul…, nerusinarea” (Mc. 7, 21-22; Mt. 15, 19). Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca Hristos, facand vadit rolul primordial al dorintei, ne arata si mijlocul prin care putem scoate raul din radacina: “Nu numai raul vazut, dar chiar radacina raului ne invata s-o taiem Hristos. Si pentru ca radacina preacurviei este pofta nerusinata, Domnul mustra nu numai adulterul, ci si pofta. Doctorii fac raspunzatoare pentru boala insasi pricina bolii (…). Tot asa face si Domnul”. 
 
Desfranarea insa nu este in nici un fel legata de unirea conjugala in sine, ci, dimpotriva, aceasta este un mijloc de a se feri omul de ea. Majoritatea Sfintilor Parinti vad in casatorie, pentru cei care nu se pot infrana, un leac impotriva desfranarii; dupa unii, acesta si este unul dintre rosturile ei. Acest punct de vedere urmeaza intru totul invatatura Sfantului Apostol Pavel: “Din pricina desfranarii, fiecare sa-si aiba femeia sa si fiecare femeie sa-si aiba barbatul ei” (1 Cor. 7, 2); “sa nu va lipsiti unul de altul…, ca sa nu ispiteasca Satana, din pricina neinfranarii voastre” (l Cor. 7, 5); “celor ce sunt necasa-toriti si vaduvelor le spun: bine este pentru ei sa ramana ca si mine. Daca insa nu pot sa se infraneze, sa se casatoreasca. Fiindca mai bine este sa se casatoreasca, decat sa arda” (I Cor. 7, 8-9). 
 
Castitatea conjugala despre care vorbesc Parintii, urmand Apostolului care indeamna: “Cinstita sa fie nunta intru toate si patul nespurcat” (Evr. 13, 4), nu inseamna abstinenta sexuala. Legatura sexuala tine in mod esential de casatorie. Apostolul Pavel o spune foarte limpede: “Barbatul sa-i dea femeii iubirea datorata, asemenea si femeia, barbatului. Femeia nu este stapana pe trupul sau, ci barbatul; asemenea nici barbatul nu este stapan pe trupul sau, ci femeia. Sa nu va lipsiti unul de altul, decat cu buna invoiala, pentru un timp, ca sa va indeletniciti cu postul si cu rugaciunea, si iarasi sa fiti impreuna (…)” (l Cor. 7, 3-5). Infranarea, asa cum vedem din sfatul Apostolului, isi are un anume loc al sau in cadrul vietii conjugale, dar numai pentru un timp si in vederea implinirii unor cerinte duhovnicesti foarte precise. SfantulGrigorie de Nyssa chiar spune ca “cel prea infranat isi chinuieste constiinta, cum stabileste Apostolul (I Tim. 4, 2), si “se scarbeste si de casatorie ca de o desfranare”. 
 
De asemenea, castitatea conjugala presupune ca omul sa nu fie stapanit de pofta si manat de pornirile trupului, iar unirea trupeasca a sotilor sa nu se faca din pricina lor. Astfel, Clement Alexandrinul da acest principiu: “sa nu facem nimic manati de pofta”. Unirea sotilor nu trebuie inspirata de instinct, manifestare impersonala a naturii biologice, nici de dorinta, ci de iubire. 
 
Unul dintre roadele curatiei este linistea si lipsa de tulburare a inimii. De asemenea ea desfiinteaza incordarea si dezbinarea dintre suflet si trup, restabilindu-le armonia. 
 
Castitatea este usa iubirii. Fara ea, nu se poate ajunge la cunoasterea duhovniceasca. Virtutea curatiei se vadeste a fi pentru om izvor de sfinti-re; prin ea Duhul Sfant si Hristos se salasluiesc in inima omului, facandu-l asemenea ingerilor si chiar asemenea lui Dumnezeu.

Curatia trupeasca este izvor de bucurie duhovniceasca de nespus si mai pre-sus de placerile trupesti pe care le-a parasit pentru ea cel care a castigat-o. 
 
Comentariul 2 
 
Acum aproape 2 decenii, mi s-a sugerat (de catre o persoana bine intentionata) sa citesc Epistola 1 Corinteni – Sfantul Ap.Pavel – cap. 7 : Despre casatorie, necasatorie si vaduvie. Ceea ce m-a impresionat – deosebit – a fost indemnul Sfantului catre o viata curata, neprihanita (asa cum a fost el – adica fecior), urmand a sugera (in continuare) si variante – pentru cei ce nu se pot infrana. Mi se par destul de explicite versetele: (32) “Dar eu vreau ca voi să fiti fara de grijă. Cel necasatorit se ingrijeste de cele ale Domnului, cum sa placa Domnului; (33) Cel ce s-a casatorit se ingrijeste de cele ale lumii, cum sa placa femeii. 
 
Si celor casatoriti si celor necasatoriti le sugerez sa citeasca in intregime – Epistola (care mie, personal – mi-a schimbat – viata). http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=12&cap=7 
 
Comentariul 3 
 
Dupa cele prezentate in acest foarte util si interesant articol, si dupa comentariile foarte pertinente care s-au facut, ma intreb cati dintre cei care s-au intors la credinta se regasesc in cele prezentate mai sus? Cati isi asuma pe deplin greselile facute sau greselile pe care inca le mai fac, cati reusesc sa vada in cel (cea) iubit(a) pe cineva, si nu doar ceva, cati mai considera pe celalalt singurul raspunzator de esecul unei casatorii, cati vor cu adevarat sa puna inceput bun si sa se schimbe in bine, sa devina altruisti in loc de egoisti, responsabili in loc de iresponsabili, adica sa ajunga sa traiasca intr-o adevarata comuniune cu cel de langa el (ea)? Sa speram ca cele prezentate aici, vor declansa in cei care citesc aceste randuri, dorinta de schimbare in bine. 
 
Comentariul 4 
 
Un articol excelent, de mare ajutor azi, in lumea tot mai robita patimilor, intr-o lume in care nimeni nu se mai implica sa readuca la lumina intunecata robie,veche de cand lumea( Adam si Eva) a patimilor! Si pentru cei care doresc si vor sa discearna graul de neghina ( subiectul fiind foarte vast), sunt atinse principalele puncte atat in articolul parintelui Mihail (ii multumesc in mod deosebit de implicare!) cat si @roman pentru comentariul pretios prin citarea din Sf Teofan Zavoratul cat si a pr. Filothei Faros! Ne-am bucura ca subiectul sa fie dezbatut in continuare si sa fie cat mai citit, indifernt de varsta, deschizand o usa la care azi, majoritatea nu considera sa mai bata!




ANUNTURI
           

Un nou Documentar: D-na Larisa Iftime de la ProVita Media ne-a trimis anuntul alaturat.


Documentarul "Exploatare pentru ovocite", lansat pe 9 august 2010 La 9 august 2010, la New York, va fi lansat un documentar, intitulat Eggsploitation (Exploatare pentru ovocite), care scoate la iveala fata ascunsa a industriei fertilitatii si consecintele periculoase ale donarii de ovocite (ovule) pentru sanatatea femeilor. Documentarul prezinta cazul a trei tinere femei, care au suferit importante complicatii de sanatate in urma donarii de ovocite, ovule. Calla a suferit leziuni cerebrale  si a devenit sterila. Alexandra a pierdut un ovar, dupa complicatiile legate de stimularea ovariana si a dezvoltat cancer mamar. Sindy a suferit un sindrom al hiperstimularii ovariene severe. Toate trei s-au aflat in pragul mortii. „Industria stie ca asta se va intampla mai devreme sau mai tarziu. Ei doar au aruncat zarurile, iar eu am fost cea care «a picat». Doar banii conteaza pentru ei”, afirma Calla.

Aceste marturii fac apel la constientizarea pericolelor din industria nereglementata, care atrage miliarde de dolari si pune in pericol starea de sanatate a femeilor tinere in favoarea implinirii dorintei de copii a altora.
Industria fertilitatii ascunde aceste pericole in spatele „unei publicitati inselatoare, a unor stimulari financiare mari si face apel la altruism”. Ea tinteste in mod tactic femei vulnerabile tinere pentru a obtine ovocite. Donarea de ovocite este prezentata ca o procedura sigura, dar in realitate, potrivit documentarului, este cu totul altceva.

Odata cu aparitia tehnicilor de reproducere asistata, clinicile de fertilitate din SUA fac publicitate in randul femeilor tinere sanatoase din campusurile universitare, in ziarele institutiilor de invatamant superior si pe Internet. Acest documentar este realizat de catre Centrul pentru Bioetica si Cultura.

Larisa Iftime, Asociatia Provita Media, Str. Leonida nr. 27, Sector 2, Cod postal 020555, Bucuresti, Romania, Tel: 0040 21/210.34.27, Fax: 0040 318179532, Mobil: 0040 726.679.460

Website: www.provita.ro; E-mail: Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza

Aparitii Editoriale pentru Copii:

Din partea Editurii Frontiera, Str. Alexandru Deparateanu nr. 26, Sector 1, Bucuresti, Tel: 0724 553 336, Email: Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza ; Web: www.editurafrontiera.ro redam urmatorul anunt:

Am placerea de a va anunta aparitia Editurii Frontiera (www.editurafrontiera.ro), prima editura romaneasca dedicata in intregime publicarii cartilor de terapie pentru copiii cu intarzieri de dezvoltare. Editura isi propune sa publice cele mai noi si importante titluri din domeniul terapiilor comportamentale, terapiei senzoriale, logopediei si teoriei mintii. Cartile vor avea un pronuntat caracter practic, astfel incat sa fie accesibile nu doar specialistilor, ci si oricarui parinte dornic sa lucreze cu copilul sau. Prima carte pe care v-o propune Editura Frontiera este „Ghid de terapie ABA”, partea I („Strategii de modificare a comportamentului copiilor autisti”). Cartea este traducerea primei parti a manualului „A Work in Progress” de Ron Leaf si John McEachin.

Cea de-a doua parte a cartii („Programele de lucru”) va fi publicata in toamna acestui an.

Momentan, cartea poate fi comandata scriind pe adresa de email a editurii. Va fi expediata prin posta si plata se va face ramburs (45 lei pretul cartii+taxele postale).

Ileana Achim
Director editorial

O INITIATIVA SALUTARA

Biserica Ortodoxa Romana a declarat anul 2010 “Anul Casatoriei si Botezului”. Salutam cu entuziasm aceasta initiativa si indemnan intreaga natiune sa se focalizeze asupra importantei casatoriei si familiei in promovarea bunastarii comune, al unei moralitati publice sanatoase, si al unui viitor pentru societatea romana. 


Sursa: www.alianta-familiilor.ro

Articolul este preluat de la Alianta Familiilor din Romania si pe siteul:
- http://blog.patermihail.ro/arhive/1280 - comentarii referitor la articolul AFR-ului utile, folositoare, dar si alte articole, ganduri, sfaturi si comentarii interesante puteti gasi pe acest site.