"Avem nevoie de o reforma profunda a invatamantului romanesc si homeschooling-ul reprezinta o oportunitate" deputat Carmen Axenie, 23.02.2010 Imprimare
Scris de Administrator   
Vineri, 14 Mai 2010
Vizualizări: 3198

Astazi, in Parlamentul Romaniei

Declaratie politica
Suprafata si profunzime in reforma educatiei romanesti
23.02.2010


Stimata doamna presedinte,
Stimate doamne si stimati domni colegi,

Din discutiile pe care le-am purtat de-a lungul anilor cu diferite persoane care lucreaza in sistemul nostru de invatamant, am aflat o seama de nemultumiri care mai de care mai urgente. De la problema salariilor, la cea a adaptarii la nevoile pietii observam parca un demaraj foarte greu si un dialog intre partile implicate in negocieri adeseori anevoios. De ce stau lucrurile asa, n-as putea sa va spun. Cert este ca nu vom putea debloca acest mare angrenaj educational folosind o fermecata cheie franceza buna la toate. Pentru fiecare set de probleme trebuie gasite solutii generoase si chiar vizionare.

Cu aceasta convingere, doresc sa va retin astazi atentia aducandu-va inainte doua sugestii recente pe care le-am primit de la cativa cetateni. Domniile lor au incercat sa imi demonstreze ca reforma invatamantului nostru risca sa ramana una de suprafata fara aplicarea unor masuri surprinzatoare pentru cei mai multi dintre noi. Va redau in continuare problemele ridicate de acestia si argumentele lor.

Prima problema se refera la evaluarea studentilor in invatamantul universitar. Multi dintre studentii de astazi au deja in portofoliile lor una sau mai multe diplome de licenta. Altii detin, pe langa licenta, diplome de masterat si chiar de doctorat. Nu e greu de inteles ca un astfel de student, trecut deja prin ani buni de studiu, si-a insusit o serie de instrumente de cercetare pe care la noua facultate nu le poate folosi aproape de loc. Evaluarea lui se face in mod clasic, prin recitarea poezioarei la examen, daca are sansa de a mai da examen oral, sau prin relatarea scrisa a unor informatii invatate precum tabla inmultirii. In loc de a spori in cercetare si in prestatii publice la diferite conferinte, studentul nostru mai dinainte scolit suporta un regres evident. Banii cheltuiti in anii anteriori pentru dezvoltarea aptitudinilor sale sunt irositi acum prin situatia pe care v-am prezentat-o. Daca dorim o reforma adevarata a invatamantului universitar, atunci trebuie sa pornim de la a recunoaste cele doua categorii mari de studenti (la prima si la a doua facultate). Evaluarea lor nu se poate face in mod eficient fara o discriminare pozitiva a metodelor. Profesorul adevarat intelege imediat nevoia acestei schimbari. Mai trebuie sa avem in fiecare universitate cativa dintre acestia, cum nu ma indoiesc ca exista.

A doua problema este si mai revolutionara, dar nu imposibila sau absurda. Este vorba despre o parte a cetatenilor romani care doresc sa-si educe acasa copiii. In alte tari europene (Cehia, Franta, Belgia, Olanda, Spania, Italia, Elvetia, Marea Britanie, Ungaria, Irlanda) aceasta forma de invatamant exista deja, purtand numele de Homeschooling (scolire acasa). Argumentele cetatenilor sunt: a) de natura pedagogica: 1. scaderea nivelului de aprofundare a informatiilor si competentelor, fapt demonstrat si de rapoartele oficiale europene cu privire la Romania; 2. detinerea unor reale posibilitati familiale (pedagogige si financiare) pentru educatia copiilor; b) de natura etica: in principal, nemultumirea parintilor vis-à-vis de atmosfera scolara uneori viciata in care se dezvolta copiii lor.
Ca parinte, mai intai, dar si ca avocat, am cumpanit cele prezentate mai sus si nu le-am gasit deloc neintemeiate. Sper ca in perioada urmatoare sa putem avea in Romania o reforma de profunzime a invatamantului nostru.

Va multumesc pentru atentie.

Deputat Carmen Axenie (PD-L)


Sursa: http://carmenaxeniedep.blogspot.com/2010/02/avem-nevoie-de-o-reforma-profunda.html